„Otello” w wydaniu Teatru Przedmieście jest tak naprawdę pełnym tęsknoty hymnem o miłości, to łkanie o miłość. Jeśli jest na świecie coś za co warto umierać to właśnie Miłość. Tak było zawsze i tak zawsze będzie. Jednak to rzadki dar, iskra, muśnięcie anielskich skrzydeł… Jeśli wielka miłość zdarzy się, tu, na ziemi, to niestety narażona jest na niepewność, wyśmianie, niesie w sobie gorycz porażki. Największym niebezpieczeństwem dla miłości jest ludzka natura – pełna sprzeczności i lęku. Ciemny nie jest Otello- czarny jest jego lęk, jego zwątpienie w siebie, jego wewnętrzny głos, który mówi mu, że nie zasługuje na Desdemonę. Bohater Shakespeare’a jest mężczyzną na wskroś współczesnym, a budzące się w nim demony braku zaufania, podejrzliwości i niewiary w uczucie są szaleńczo podsycane przez naszą kulturę. To co u Shakespeare’a wydaje się osobliwe i spowodowane kompleksem koloru skóry czy pochodzenia, w dzisiejszym świecie staje się codzienne, prozaiczne. Normalne jest bowiem to, że nie wierzymy w miłość, że zabijamy ją w sobie i w innych, ulegając podszeptom szatańskiej siły Jago, który zerka na nas cały czas. Ukrytym bohaterem „Otella” jest właśnie Jago, który swoją mocą zatruwa duszę Maura i innych bohaterów. Otello staje się tak naprawdę jego ofiarą, bo zabijając swoją ukochaną zabija przecież sam siebie.
autor: William Shakespeare
reżyseria, adaptacja tekstu: Aneta Adamska-Szukała
muzyka: Mirosław Kiełbasa
występują: Aneta Adamska-Szukała, Iwona Błądzińska, Jakub Adamski, Michał Chołka, Paweł Sroka, Maciej Szukała
premiera: 7 grudnia 2019
fot. Przemek Wiśniewski
Nagroda Publiczności na 24. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku – nurt SzekspirOFF (2020)
RECENZJE
Paulina Feliksik, Otello w centrum intrygi (Shakespeare Daily)
Alina Bosak, Teatr Przedmieście „udźwignął” Szekspira (biznesistyl.pl)
Magdalena Mach, Na to warto! „Otello tonight!” w Teatrze Przedmieście (Gazeta Wyborcza Rzeszów)