V Festiwal Teatralny „Buda Jarmarczna”

V Festiwal Teatralny  BUDA JARMARCZNA
Rzeszów, 3-5 czerwca 2022

Festiwal teatralny „Buda Jarmarczna” nawiązuje do idei sztuki Tadeusza Kantora, jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku, reżysera, twórcy happeningów, malarza i scenografa. Twórczość Kantora cały czas jest elementem wiążącym nasz festiwal. Stanowi inspirację i motywację do poszukiwań teatralno-plastycznych dla kolejnych pokoleń artystów. Nie koncentrujemy się jednak na samej sztuce mistrza, raczej proponujemy spektakle w duchu występów wędrownych trup teatralnych, inspirowanych ludowością i sztuką jarmarczną, bliską Kantorowi. Co roku zapraszamy do udziału w tym przedsięwzięciu znakomitych twórców polskiej sceny niezależnej. Gościliśmy  już m. in.: Teatr Witkacego, Teatr Cinema, Teatr Nikoli,  Teatr A3, Carlo Roselliego (Włochy), Ziutę Zającównę, Magdę Bochan – Jachimek, Artiego Grabowskiego, Teatr Wojtka Kowalskiego i wielu innych.

PROGRAM

3 CZERWCA
19.00 – Teatr Przedmieście  „KIEDYŚ CI OPOWIEM”, reż. Aneta Adamska-Szukała

4 CZERWCA
17.00 – Teatr Pantomimy MIMO „PAN I PANI O.!”, reż. Bartłomiej Ostapczuk
19.00 – Entre dos Aguas un Teatro „PASS-PORT”, reż. Lucas Achirico Espinoza, Danuta Zarzyka
5 CZERWCA
17.00 –  Zespół Małe Przyjemności „CIAŁO” /performance muzyczny/
19.00 – Teatr Brama „ZABAWA”, reż. Daniel Jacewicz
*****
wstęp wolny
/obowiązkowa rezerwacja miejsc – tel. 667 714 730/
Dofinansowano z budżetu Gminy Miasto Rzeszów

*****

KIEDYŚ CI OPOWIEM…

„Kiedyś Ci opowiem…” skupia wszystkie najważniejsze wątki, które można dostrzec w dotychczasowej twórczości teatralnej Anety Adamskiej – Szukały. Jest to przede wszystkim spektakl o sile pamięci, nieuchronności przemijania, ale też o kontynuacji pośmiertnej egzystencji. O mocy opowieści, która przekazywana z pokolenia na pokolenie nadaje sens istnienia. Jest to także sztuka o radości i afirmacji życia, które każdego dnia potrafi nas zaskoczyć i zachwycić. Nadając teatralną formę historiom rodzinnym reżyserka powołuje do życia wyimaginowany świat dzieciństwa, młodości swojego ojca i próbuje go ocalić przekazując tę opowieść dalej…
scenariusz i reżyseria: Aneta Adamska-Szukała
muzyka: Jakub Adamski – akordeon, Mirosław Kiełbasa – trąbka, Maciej Szukała – gitara
występują: Aneta Adamska-Szukała, Iwona Błądzińska, Jakub Adamski, Krzysztof Adamski, Paweł Sroka, Maciej Szukała

PAN I PANI O.
Na wyspie zbudowanej z marzeń, wspomnień i po część z zapomnianych historii, mieszka Pan O. Marząc o miłości wpatruje się głównie w horyzont. Myśli, że na świecie został sam.
Gdzieś daleko mieszka Pani O. Marząc o miłości wpatruje się głównie w niebo. Jest przekonana o tym, że na świecie jest sama. Jeden otrzymany list, jeden chwila, zmienia w jej życiu wszystko.
Krok po kroku obserwujemy ich spotkanie, czasem zabawne a czasem niezręczne. Jednak miejsce, w którym się odnaleźli, okazuje się mieć własny pomysł na tę parę. Wciąga bohaterów w wir zdarzeń, mogących prowadzić tylko w jeden kierunku. Czy będą podążać tam wspólnie? Czy zrozumieją, że ich spotkanie to dopiero początek podróży?
Wizualna komedia bez słów, która żywi się humorem i śmiesznością dnia codziennego. Do tego odrobina magii i absurdu z życia wziętych.
scenariusz, scenografia, reżyseria: Bartłomiej Ostapczuk
muzyka: Mateusz Kacprzak
kostiumy: Paulina Staniaszek
występują: Olga Gąsowska i Bartłomiej Ostapczuk
PASS-PORT/PUERTO DE PASO
Przekraczanie granic nie dla wszystkich jest tak samo łatwe. Zwłaszcza jeśli przekraczasz granicę między dwoma kontynentami, albo zmieniasz twój teraźniejszy świat na inny i przysłowiowo „odpalasz w kosmos” w poszukiwaniu „lepszego życia”. A nade wszystko przysparza to trudności, jeśli masz specyficzne cechy osobiste i inne niepożądane charakterystyki życiowe osadzone w ciele, duszy i umyśle. Cóż, jesteśmy przyzwyczajeni do poświęcania się na rzecz innych, aby spełnić swoje marzenia. Dlaczego teraz miałoby być inaczej?
W sztuce „Pass-Port/Puerto de Paso” zagłębiamy się w temacie migracji, analizujemy koncepcję rozpadu, „rozkładania się na części pierwsze”- dla wyższych celów, większej ambicji; porzucania własnego domu, zawodu, części własnego ciała…
reżyseria: Lucas Achirico Espinoza, Danuta Zarzyka
scenografia i kostiumy: Danuta Zarzyka
występują: Danuta Zarzyka, Milena Achirico Zarzyka
CIAŁO

Nasz performance to swoisty manifest bycia tu i teraz, taplania się w koszu duchowych i cielesnych rozkoszy. Za Sarą Kane, chcemy się zbliżać i odwzajemniać, prowadzimy przyjacielskie konwersacje, opowiadamy zdarzenia, spotykamy się, znajdujemy słowa i muzykę tworząc z nich intymne piosenki a raczej dobre refreny, wymieniamy spostrzeżenia, pomysły, sekrety, komunikujemy się, jesteśmy razem, płaczemy, często się śmiejemy, pomagamy i chronimy naszą indywidualną kobiecość.
Małe przyjemności, to projekt z pogranicza teatru, muzyki i performance. Autorki tekstów i muzyki Ewa Pavlaksson i Marta Andrzejczyk spotykają się po 10 latach, by podobnie jak onegdaj w teatrze (grały przez kilka lat tu i tam na polskich scenach i w zaułkach), wykreować nową indywidualną, tym razem muzyczno-teatralną rzeczywistość, w dużej mierze opartą na improwizacji. Towarzyszy im w tej podróży, tym spotkaniu, pierwiastek męski ogarniający aranżacje, harmonie i klimat muzyczny tego na wskroś kobiecego performance Piotr Banaszek.
występują: Marta Andrzejczyk, Ewa Pawlak, Piotr Banaszek

ZABAWA
„Zabawa” Sławomira Mrożka – jest to zabawna historia trzech „parobków” żądnych zabawy, którzy wdarli się do „świetlicy”: rozpoznają teraz, że nie ma owej zabawy, że nie ma w ogóle nikogo… Publiczność od razu spostrzega to, co mozolnie odkrywają półgłówki – stąd pyszne efekty komiczne. Lecz parobcy dlatego mielą logiczne sprzeczności, że nie mogą pokonać w sobie irracjonalnej potrzeby rozrywki. Żmudne rozpoznanie skupia się wreszcie we frustracji i wybucha zwierzęcą agresywnością. Czy zabawa będzie możliwa? Parobcy starają się ją wymyślić. Zabawa kończy się w chwili, gdy wyczerpane zostały tkwiące w śmiesznych sytuacjach możliwości kombinatoryczne.
reżyseria, scenografia: Daniel Jacewicz
muzyka: Zespół Dodna
występują: Paweł Danielewicz, Marek Kościółek, Maciej Ratajczyk
*****